Wonen is leven
 
 
2017: prima jaar met een heftig slot
Misschien zag u ze al voorbijkomen. Ons jaarverslag over vorig jaar en de beknopte versie ervan. De algemene strekking: 2017 was een prima jaar, waarin we veel hebben bereikt. Ook dankzij u als maatschappelijke partner. Toch had het jaar voor onze woningcorporatie ook een heftig slot.

Een collega verloor namelijk op 1 november het leven bij een explosie. De gebeurtenis maakte – en maakt nog steeds – diepe indruk bij alle medewerkers. Ook heftig was het integriteitsissue waarmee we te maken hadden. Mijn collega-bestuurder nam ontslag, omdat hij volgens onderzoek niet transparant was geweest over de aanbrengfees die hij in een interim-periode bij Vidomes had ontvangen.
 
Belangrijke bijdrage aan de volkshuisvesting in de gemeentes
Kijkend naar de prestaties van Vidomes over 2017 kan ik niet anders dan trots zijn. We zijn een gezonde corporatie die een belangrijke bijdrage levert aan de volkshuisvesting in de gemeenten. Natuurlijk groeit het geld nog steeds niet aan de bomen: we moeten keuzes maken. Maar de keuzes die we maken, maken we voor langere tijd. Zo kunnen huurders en partners blijvend op ons rekenen.

Financieel een positief resultaat
Financieel was het een prima jaar. Maar de forse waardetoename van ons woningbezit leidt niet tot extra financiële ruimte om te investeren. Bakstenen zijn immers geen bankbiljetten.
 
Tevreden over verduurzaming en huurbeleid
Ook op het terrein van duurzaamheid blikken we tevreden terug. Onze duurzaamheidsvisie uit 2016 kreeg afgelopen jaar handen en voeten in concrete nieuwbouw- en renovatieprojecten. En in Delft en Zoetermeer zoeken we samen met de gemeente en collega-corporaties naar duurzame energieoplossingen. Een mooi gezamenlijk leertraject in het kader van de energietransitie.
 
Bijzonder tevreden zijn we ook over het feit dat we de huren weer betaalbaar wisten te houden. We maken geen gebruik van de maximale ruimte die het Rijk ons biedt, maar kiezen voor gematigde huuraanpassing. En voor wie de huurstijging niet kan betalen, bijvoorbeeld door een forse terugval in inkomen, hebben we een goede kwijtscheldingsregeling.
 
Werken aan beter
Natuurlijk zijn er elk jaar ook punten van aandacht. Zo moet de klanttevredenheid van onze huurders echt beter. Formuleerden we in 2016 onze klantvisie en klantwaarden, sinds 2017 zetten we de eerste stappen om de visie en waarden te vertalen naar een concrete verbetering van onze dienstverlening. Daarover leest u meer in dit artikel.
 
Ander aandachtspunt is dat we graag meer betaalbare nieuwbouwwoningen willen realiseren. We hebben er budget voor, alleen is het best lastig – ondanks de goede samenwerking met de gemeenten – om nieuwe nieuwbouwlocaties te vinden.
 
Snel aan tafel?
Nu overal de nieuwe colleges zijn geïnstalleerd, maken we dan ook graag snel kennis met alle wethouders voor wonen. Wat ons betreft staat daarbij overigens niet alleen het thema nieuwbouwlocaties op de agenda. Het is dé kans om met elkaar in gesprek te gaan over alles wat belangrijk is voor gemeentes en corporaties. Neem bijvoorbeeld de energietransitie – daarin hebben woningcorporaties en gemeenten elkaar echt nodig. Hopelijk ontmoeten we u snel.
 
Daphne Braal
bestuurder Vidomes

Verder lezen over 2017?
• Lees ons volledige jaaroverslag
• Of blader snel door onze beknopte versie
@vidomes
 
facebook.com/vidomes
www.vidomes.nl